- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 4. marts 2012

Rugklappere med surdej


Jeg har længe gået og talt om, at jeg gerne ville prøve at bage noget andet end rugbrød, men det skulle stadig være sundt og velegnet til madpakker. Jeg så nogle lækre rugklappere på Mad med hjertet og tænkte at det var perfekt. Her er min version:


Opskrift:
Dag 1
1 dl.
surdej

2 dl. lunt vand
2 dl. yoghurt neutral
1 spsk. salt
1 spsk. maltsirup
50 g. rugmel
150 g. hvedemel
Rør surdejen ud i det lune vand. Tilsæt yoghurt, salt og maltsirup og rør det igennem. Jeg bruger en røremaskine. Tilsæt melet til sidst og lad det ælte godt. Lad dejen hæve i 10-14 timer ved stuetemperatur.
Dag 2
Rør dejen igennem og tilsæt
100 g. rugmel
100 g. hvedemel
50 g. havregryn
20 g. hørfrø
Dejen blev meget klistret, men da jeg er vant til at rugbrødsdej er meget våd, kunne jeg ikke få mig selv til at tilsætte mere mel. Det var ret svært at forme dem og man kan formentlig med fordel tilsætte mere hvede- eller rugmel. Resultatet blev dog rigtig godt.
Jeg lod dem efterhæve mens jeg var på arbejde, ca. 6 timer. Da jeg kom hjem, penslede jeg dem med yoghurt og dryssede halvdelen med græskarkerner og den anden halvdel med solsikkekerner. De ville med sikkerhed også gøre sig godt inde i rugklapperene, men da jeg ved mine børn ikke vil spise dem, synes jeg det var lettere bare at putte dem ovenpå, så kan de bare pille dem af..

2 kommentarer: