- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 16. februar 2012

Hjemmelavet bacon - dag 3

Da jeg stod op om morgenen var jeg enormt spændt på om baconen var tørret nok i køleskabet til at jeg kunne begynde at røge den. Til min store glæde så var den rigtig fint tør og klar til næste skridt. Så var det næste spørgsmål jo hvordan jeg lige skulle gribe det an. Efter lidt kyndig vejledning fra Google, omkring hvordan man koldrøger, gik jeg i gang. Jeg brugte almindelig bøgesmuld og lagde det i en stor bunke formet som en hestesko, så gløden kunne få lov til at vandre ligeså stille uden at det blev for varmt. Lidt sprit i den ene ende, og så var jeg i gang. Da flammen døde ud, var der en god glød tilbage og der kom fin røg. På med baconen og så ellers bare lade det være. Jeg kiggede til det flere gange i løbet af dagen for at se om der forsat kom røg ud, og det gjorde der.
Efter den havde fået 10 timer med røg tog jeg den ud, og ville prøve et stykke. Et stykke kom på panden, og jeg var ligeså spændt som et barn før juleaften. Det første jeg lagde mærke til, da jeg smagte det var at salt niveauet var blevet meget meget bedre. Den var slet ikke oversalt mere, men lige tilpas. Om det er udvandingen eller røgningen der har gjort det, ved jeg ikke. Men godt var det. Jeg synes ikke det smagte helt nok af røg, så jeg besluttede at give det en tur til dagen efter. Det havde bestemt en mild røgsmag, men jeg kan godt lide at røget bacon smager af røg. Hvis man ikke er så meget til røg eller bare er utålmodig, ville det sagtens kunne bruges nu. Det smagte nemlig helt fantastisk. Det havde en meget klar bacon smag og fornemmelse. Det kunne steges lige så sprødt som det bacon vi plejer at købe, så indtil videre er det en klar succes. Nu må vi se når det har fået den sidste gang røg. Desuden har min hjemmelavede bacon den kvalitet, at der ikke lægger vand ud på panden under stegning, da det ikke er injektionssaltet.

Bacon - dag 1
Bacon - dag 2
Bacon - det endelige resultat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar