- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 16. februar 2012

Koldrøget laks

Jeg kan rigtig godt lide laks. Man kan gøre så mange forskellige ting med det, og da jeg tidligere på ugen fik et laksehale stykke til overs, var der jo rig lejlighed til at eksperimentere. Jeg skulle alligevel have gang i røgeovnen til min bacon, så jeg tænkte at laksen skulle koldrøges. Inden den nåede så langt skulle den lige tørsaltes i 24 timer. Saltblandingen bestod af 1 spsk. salt og ½ spsk. sukker. Jeg tilføjede ikke nogle krydderier, da jeg ville prøve at lave en så ren smag som muligt. Efter at have drysset saltblandingen på, hvor jeg kom mest på det tykke stykke kom den i en plasticpose, der blev vakuumeret og fik lov til at hvile i køleskabet. Efter de 24 timer var gået blev den skyllet under koldt vand for at få alle saltresterne af tørret med køkkenrulle. Den fik lige lov til at tørre i en times tid efter det, hvorefter den kom i røgeovnen i 10 timer. Jeg havde tændt op i røgeovnen med bøgesmuld, der var lagt formet som en hestesko, så gløden bevægede sig langsomt igennem det. Da laksen var røget færdig, var den fast i kødet og havde en dejlig sødlig røgduft. Den havde bibeholdt en rigtig god laksesmag og fedme i smagen, så det er i hvert fald ikke sidste gang, jeg laver det uden krydderier. Planen for lige netop dette stykke er som aftensmåltid i tortillaer med flødeost, rucola, tomat og lidt rød peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar