- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 16. februar 2012

Hjemmelavet bacon - dag 2

Jeg vil lige lave en kort opdatering omkring baconen. Det er begrænset hvor meget der er at sige om den lige nu, da den ligger i en pose i køleskabet og suger salt. Jeg vendte den et par gange i løbet af dagen, og mærkede på den for at bedømme fasthed. Jeg havde ikke rigtig nogen ledetråd med hvor længe den skulle salte, men jeg ville meget nødigt have at den blev alt for oversaltet. Om aftenen da jeg mærkede på den var den meget fast, og jeg turde ikke rigtig give den længere tid. Den havde på det tidspunkt fået cirka 40 timer i salt. Jeg tænkte at hvis den havde behov for mere salt, kunne jeg bare give den noget nyt salt og en ny pose og så i køleskab igen. Men det var godt jeg tog den ud der, for den var blevet meget salt. Ikke uspiselig overhovedet, men for meget salt til at det var rigtig rart at spise den som stegt bacon. Derfor puttede jeg den i en ren skål med koldt vand, hvor den stod i et par timer. Da jeg tog den op tørrede jeg den forsigtigt af og satte den i køleskabet på en tallerken, så den kunne tørre og blive klar til koldrygning.

Bacon - dag 1
Bacon - dag 3
Det endelige resultat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar