- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 16. februar 2012

Hjemmelavet bacon - det endelig resultat

Efter at have smagt på baconen i går, besluttede jeg at den skulle have en dag til i røgeovnen. Så kl. 6 var jeg i gang med bøgesmuld og lidt sprit. Smuldet blev formet som en hestesko og antændt. Da flammen var gået ud, og der var kommet en god glød blev baconen lagt på. Og der lå den så og sugede røg til sig i 13 timer. 
Hvordan er det færdige produkt så? Det har en kraftig duft af røg og er meget fast i kødet. Det er noget tørrere end, det færdige bacon jeg plejer at købe, og lækker ikke vand når man steger det. Og smagen? Når jeg nu selv skal sige det, smager det helt fantastisk. Det har en meget behagelig røgsmag og en tilpas salthed. Jeg er faktisk rigtig glad for resultatet, taget i betragtning at jeg aldrig har prøvet at lave noget lignende før.
Det har været lidt nervepirrende undervejs i processen, i særdeleshed da den var blevet så hvinende salt, at den kun ville kunne bruges til gryderetter. Og da jeg er rigtig glad for sprød bacon til leverpostej, i salater og i virkeligheden til næsten stort set alt andet, var det et ret stort problem. Men efter lidt udvanding og røgningen har den nået et rigtig godt saltniveau.

Hvad har jeg så lært undervejs? Det første er at selve processen er ganske nem og overskuelig. Der har været et minimum af arbejde involveret i det, da de fleste ting bare tager tid, men i øvrigt passer sig selv. Det er helt sikkert noget jeg vil gøre fremover. Det er måske ikke ligefrem billigere end at købe det færdigt. Det er måske heller ikke bedre end en god slagter bacon. Men jeg har hygget mig enormt med at lave det selv. Og jeg kan ikke lade være med at føle mig som en lille bitte smule mere mand, når jeg kan sige, at jeg selv har lavet min egen bacon ( og at den faktisk blev spiselig :). 
Jeg har også lært at ligeså nemt som det er at lave bacon, ligeså svært er det at mestre det. Der er masser af plads til forbedring og til at eksperimentere når jeg skal prøve igen. Og det skal jeg i øvrigt nok snart, da jeg har en fornemmelse af, at det lille stykke jeg har lavet denne her gang forsvinder deprimerende hurtigt. 
For det første synes jeg ikke at krydderierne i saltblandingen smager helt nok igennem i baconen. Jeg er ikke sikker på, om det skyldes at krydderierne ikke afgiver nok smag eller om der bare ikke har været nok krydderi i forhold til salt og sukker. Det er helt klart et sted der skal forbedres. Jeg vil gerne finde ud af, hvordan jeg kan krydre baconen, så det får en mere nuanceret smag alt efter lyst og behov. 
Derudover er jeg blevet lidt mere lun på ideen om at lagesalte. Jeg tror at det måske kunne afhjælpe den voldsomt skarpe saltsmag, som baconen havde til at starte med. Det kan også være, at hvis man starter med at koge vandet med en bunke krydderier, at det så bedre kan trænge ind i kødet, end når man tørsalter med krydderier tilsat. 
Som du kan se, er der masser af ting jeg mangler at lære og at forstå til fulde. Men det er nok i virkeligheden en af grundene til, hvorfor jeg elsker madlavning. Man kan altid udvikle det og få nye ideer og tanker, og afprøve dem og blive klogere, indtil man får lige præcis det resultat man forsøger at opnå. En anden grund er at man må spise sine eksperimenter :), hvilket jeg også nyder meget. 
Jeg vil helt klart opfordre dig til at prøve at lave din egen bacon, da det som nævnt er temmelig ligetil, og at man kan få sin bacon, så den passer præcis til ens egen smag i forhold til salt, krydderier, røg og tørhed. Og så er det også lidt sejt at kunne sige at man laver den selv.

1 kommentar:

  1. En kort opdatering om smagen. Jeg stegte et par skiver af baconen til morgenmad, og da min datter på 3 år havde smagt sit stykke udbrød hun højlydt "det smager eddermaneme fandeme godt ". Ser man bort fra banderiet synes jeg det er en ret stor ros.

    SvarSlet