- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 23. februar 2012

Æg i brødkurv


Jeg har lavet denne her ret siden jeg var teenager. Jeg var ofte alene om formiddagene i weekenderne, da mine forældre arbejdede nat, så jeg havde rig mulighed for at eksperimentere i køkkenet. Jeg synes spejlæg var lidt kedeligt, på grund af al hviden. Men når jeg tog et stykke brød og lavede et hul i det, og slog ægget ud heri, lavede hviden en dejlig fusion med brødet, når det hele blev stegt i smør. Blommen forblev blød og løbende, og brødet blev dejligt sprødt udenpå og saftigt inden i. I mine øjne en perfekt kombination.
Det var først, da jeg blev 21 og rejste til Canada, at jeg fandt ud af, at min kreation eksisterede ”i virkeligheden” med det engelske navn Eggs in a basket. Jeg blev både lidt stolt over, at det jeg havde lavet i mine forældres køkken havde et navn, og så blev jeg også lidt ærgerlig over, at det ikke var mig, der havde opfundet denne geniale ret.


Jeg vil ikke kalde dette en opskrift, da jeg synes det er for simpelt til at være en opskrift. Men det smager altså fantastisk og jeg laver det ofte til morgenmad til hele familien.
Det du gør er, at pille en klump ud af brødet, lægge det på panden og slå ægget ud i hullet. Steg på begge sider i smør eller margarine og krydder med salt og peber. Jeg steger også de små stumper brød der bliver til overs, de er gode, at dyppe i æggeblommen J. Man kan servere med ketchup og noget god bacon eller bare spise det ”au naturel”
Denne gang brugte jeg Ulriks gode hvedesurdejsbrød med malt, men da jeg var teenager brugte jeg altså toastbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar