- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

tirsdag den 7. maj 2013

Pizza med pulled pork og pepperoni


Jeg oplever tit, at når vi har lavet pulled pork at vi ender med en del rester. Derfor prøver jeg ofte at finde nye måder at bruge det på, så vi undgår madspild. Jeg kan rigtig godt lide at forvandle rester til en helt anden smagsoplevelse, end den originale ret. Derfor ville jeg prøve at lave en pizza med pulled pork. Jeg valgte også at komme pepperoni på bare fordi jeg godt kan lide det. Hvis jeg selv skal sige det blev den faktisk rigtig god. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg bruger rester af pulled pork på den måde.


Opskrift
Dej:
25 g gær
8 dl lunkent vand
800 g hvedemel
400 g durummel
1 spsk maltsirup eller honning
1 dl olivenolie
20 g salt

Tomatsauce:
1 dåse hakket tomat
100 g smør
2 spsk tørret oregano
1 spsk løgpulver
1 tsk sukker
Salt
Peber

Fyld:
1 pakke pepperoni
1 pakke mozzarella
evt. 4 fed hvidløg der er knust og blandet med olivenolie.

Til dejen røres gæren ud i vandet. Når den er opløst røres resten af ingredienserne i. Hold lidt mel tilbage, da dejen ikke må blive for tør. Den skal være slippe siderne i en røreskål, men ikke bunden. Ælt dejen i 15 minutter, og stil den herefter til hævning i en time eller til den er dobbelt størrelse.
Til tomatsaucen kommes alle ingredienserne i en gryde og koges op. Når smørret er smeltet skal det bare små simre i en halv times tid. Efter den halve time smages til med salt og peber, og saucen blendes med en stavblender, da det gør den nemmere at smøre på pizzaerne.
Tænd ovnen på det maksimale den kan. Hvis du har en pizzasten sættes den i ovnen. Lad ovnen varme helt op så den er gennemvarm.
Rul en klump dej ud til en tynd cirkel. Kom først tomatsauce på og derefter ost. Fordel pulled pork og pepperoni på. Afslut evt. med lidt knust hvidløg. Bag den i den meget varme ovn indtil kanten er gylden og den bobler i midten. Bagetiden varierer afhængig af hvor varm din ovn kan blive.


3 kommentarer:

  1. God idé - er sikker på at pulledpork smager fantastisk på en pizza!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej anne
      Tak for kommentaren. Jeg synes at den smule røgsmag grisen havde klædte pizzaen utroligt godt.
      Mvh
      Ulrik

      Slet
  2. Hej Ulrik.
    Sikke en opskrift. Jeg er virkelig helt vild med pulled pork, og jeg kan kun forestille mig, at det ville smage fantastisk på en pizza også. - Det skal jeg helt sikkert lave indenfor nærmeste fremtid. I stedet for en tomatsovs, vil jeg eventuel bare udvælge mig en rigtig lækker barbecuesovs, da jeg forestiller mig at det giver den helt rigtige lidt stærke smag til pizzaen. Og så kan der ikke komme for meget bøffelmozarella på.
    Mvh. Stefan

    SvarSlet