- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

tirsdag den 5. marts 2013

På Chokoladefestival


Weekenden stod på en tur i Tap1 til chokoladefestival. Det var en skøn oplevelse og herligt at hengive sig til fristelserne, der lokkede alle vegne i form af smagsprøver. Jeg elsker chokolade så der blevet smagt på en del. Den type, der blev fundet i de fleste af standende var mandlen overtrukket med chokolade og rullet i lakridspulver. Det er efter min mening et lille stykke af himlen, men når det er sagt, så må jeg indrømme, at jeg synes udvalget i de forskellige stande var lige lovlig ens. De bød på stort set de samme smagsvarianter over hele linjen. Der var årstiden taget i betragtning selvfølgelig et vælg af påskeæg i alskens variationer. De var dog fyldt med præcis det samme, som man kunne finde i almindelige fyldte chokolader og havde derfor ikke meget forår over sig efter min mening. Det kunne have været sjovt, hvis nogle af firmaerne havde turde  lave noget våget. Noget der skreg forår. De tre gennemgående temaer for de fleste stande var lakrids, saltkaramel og ingefær. Desuden var der en del stæder med chilichokolade, men kun en producent havde lavet en med ordenligt smæk på chilien.
Kun Anthon Bergs XOCO hade nogle virkelig skøre variationer, så som bacon-tomat og gedeost-basilikum og der må jeg så sige, at jeg måske bliver en smule for klassisk i mit chokoladevalg, men der skal altså ikke være hverken bacon eller gedeost i min fyldte chokolade. 
I et afsnit af Harry Bikers Bacation så jeg skøre sammensætninger af chokolade, der stadig lød godt. Der var en række drinks-chokolader, hvor man fx. fik en citronchokoladeskål serveret med tequila og salt. Det lød fabelagtigt og innovativt. Den slags var der ikke noget af på årets festival. 


To stande stod ud i mine øjne. Beriksson og chokoladeselvskabet. Beriksson havde choklade produceret i Ecuador, som jeg blev nødt til at købe en lille plade af, på trods af en kg. pris på 1000.- Jeg fik 50 g. mørk chokolade med citrongræsolie. 
Berikssons stand.
Det var dagens oplevelse. Allerede når chokoladestykket er på vej op i munden, rammes næsen af en fantastisk duft af citrongræs. I munden smelter den mørke chokolade og blander sig med duften. Det er en chokolade der spises både med munden og næsen og når helt op i bihulerne. Eftersmagen er lang og behagelig og citrongræsolien bliver i munden som et minde længe efter chokoladen er spist. De havde også to andre fantastiske varianter. En med en chili, der næsten slog benene væk under mig og gjorde mig helt kuldret i hovedet bagefter og en med ingefær og salt. De var alle tre helt fantastiske, men på grund af en ret dyr pris og min slunkne pengepung, blev det altså kun til den ene pakke med citrongræs. 
Min pakke ret dyre chokolade med citrongræsolie
Chokoladeselvskabet havde stillet en hel række poser op med chokolade fra forskellige lande med tilhørende beskrivelser af chokoladen og hvad er gjorde den speciel. Det var en rigtig fed oplevelse, at smage de forskellige smagsnuancer fra de forskellige bønner. Desværre fik vi startet i den mørke ende og startede derfor med chokolader med  78% kakaoindhold og sluttede af med 38%. Det gjorde at mælkechokoladen fik ringe kår og nærmest smagte af julekalenerchokolade, hvilket jeg er sikker på kvaliteten i virkeligheden var langt over. Det ville have været dejligt med et start og slut skilt, for køen var så lang og massiv, at man først opdagede det, når det var for sent. 
Oversigt over de chokoladeproducerende lande fra chokoladeselvskabet
Jeg havde en hærlig dag i chokoladens tegn, fik prøvet nogle få rigtig spændende chokolader og fik spist mig vældig mæt i dejlig kvalitetschokolade. Alt i alt var det en god festival, trods min skuffelse over et ret ens udvalg i de forskellige stande. Med hensyn til demonstrationerne må jeg desværre meddele, at vi var alt for fokuserede på at smage chokolade, til at lytte ordentligt efter, men jeg fik da dette snapshot af en demonstration, hvor der står en lille tåge ud af munden på enten Nikolai Tram eller Julien Risbourg (hvem der var hvem fik jeg ikke fat i) på grund af brugen af flydende nitrogen. 
Demokokken med nitrogen fra NaCI

Ingen kommentarer:

Send en kommentar