- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 17. februar 2013

Majs fritter


Jeg fandt denne opskrift via pinterest og stammer fra denne madblog: http://cookinformycaptain.blogspot.dk/  Opskriften jeg bruger, er stort set den samme, som her, jeg har dog omregnet målene til danske måleenheder.
Efter en veninde på det kraftigste opfordrede mig til at prøve at lave dem, så måtte jeg jo i gang. Det fortrød jeg ikke. De er super nemme og hurtige at lave og smager himmelsk. Jeg havde egentlig lavet dem som tilbehør til vores hovedret om aftenen, men de fleste lå og hyggede mig i min mave, inden maden var færdig. Kombinationen af de søde majs, luftig dej og den sprøde fritterede skorpe er afsindig god. Man må sige at Amerikanerne virkelig har forstået friturens hemmeligheder og i denne lille godbid føles den ikke fedtet.

Opskrift
1 dl. mel
1 tsk. salt
en lille tsk. bagepulver
½ tsk. spidskommen
et lille nip sukker
et lille nip cayennepeber
1 stort æg
½ dl. mælk
1 spsk. smeltet smør
4 dl. frosne majs
1 lille finthakket løg eller 1 finthakket charlotteløg
Solsikkekerne eller rapsolie til stegning

Bland mel, salt, bagepulver og krydderier sammen i en skål og bland pisk mælk, æg og smørret sammen i en anden. Bland de tørre og de våde ingredienser sammen. Bland de frosne majs og løget i. Det hele stivner op, så man skal være ret hurtig her til sidst. Når det hele er blandet godt sammen, varmes olien godt op i en pande. Der skal være min 1 cm. olie i panden. 
Jeg havde mit komfur stående på 6 (går op til 9) og det var en god temperatur. De blev ikke for mørke udenpå, før de var færdige indeni. Fordi de er frosne, skal de have rimelig lang tid på panden. 3-4 min på hver side. Brug en ske og den ene hånd til at forme små flade kager med og steg dem lidt af gangen. Læg dem på et stykke køkkenrulle, når de er færdige og spis mens de er varme. 
De kan sagtens varmes i mikroovn  men så mister de selvfølgelig den dejligt sprøde skorpe og er klart bedst når de lige kommer fra panden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar