- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

tirsdag den 11. december 2012

Pebernødder med ekstra krydderi

 I november prøvede jeg at lave pebernødder efter Lagkagehusets opskrift. Konsistensen var perfekt, knasende og sprød, men jeg synes ærlig talt at de var en smule tamme i smagen. Så da jeg bagte pebernødder igen forleden, så besluttede jeg at give den gas med krydderierne. Jeg fordoblede faktisk alle krydderierne i portionen og det gjorde dem helt perfekte efter min smag.



Opskrift:
250 g smør
250 g sukker
1 dl fløde
2 tsk. frisk revet ingefær (man kan også bruge stødt)
2 tsk. kanel
2 tsk. hvid peber
2 tsk. kardemomme
1 tsk. bagepulver
1 tsk. natron
500 g mel

Pisk sukker og smør godt igennem, til det får en ensartet konsistens. Pisk fløden i. Jeg har en piskeskål med et lille låg, med hul i midten til at piske ned gennem. Den skål var jeg virkelig glad for i denne sammenhæng, da det ellers ville have været over hele køkkenet. Pisk krydderierne i og bland bagepulver og natron i melet. Bland melet i resten og stil dejen på køl i en ti minutters tid.
Rul dejen ud i pølser og skær pebernødderne ud i ensartede små stykker. Jeg ruller mine og giver dem et lille tryk, når jeg sætter dem på pladen. Mine børn var med under hele processen og de elskede det. Portionen var dog lidt for stor til deres tålmodighed, så jeg måtte lave den sidste plade alene. Der blev tre plader i alt. Man kan stille dem ret tæt, da de ikke flyder ret meget ud.
Bag pebernødderne i ca. 10 min ved 200°, men hold øje med dem, da de hurtigt bliver for mørke. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar