- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

lørdag den 10. november 2012

Æblesmør



Jeg hørte første gang om æblesmør sidste år, men fik ikke lavet noget selv. Jeg havde aldrig smagt det, så jeg vidste ikke hvad jeg gik glip af.
I år skulle det så være, æblerne er desværre væltet ned af vores træ, før vi nåede at plukke dem, men heldigvis kan man sagtens bruge nedfaldsæbler til div. æblegrød (som jeg har kogt 7 l. af) og selvfølgelig også æblesmør. Jeg har kigget rundt på lidt forskellige blogs for at få inspiration og kom frem til denne sammensætning. Jeg har prøvet lavet en version med væsentligt mindre sukker, end andre opskrifter, da jeg bar bekymret for, at den blev for sød. Jeg ville gerne bruge den som tilbehør til gris, kylling, kalkun og lignende og ikke så meget til pålæg. Jeg kan nu også godt lide denne variant oven på en god ost.

Opskrift
2 kg æbler med skræl kernehus og det hele, skåret i mindre stykker
1 dl. æblecidereddike
3 dl. vand
200 g sukker
et lille nip salt
en pose af musselin, ostelærred eller en thepose med:
8 kapsler kardemomme, de skal lige have et tryk, så de åbner sig
1 stjerne anis
½ stang kanel
8 nelliker

Kom æbler, eddike og vand i en gryde og kog dem ved svag varme i ca. 1 time til alle æblerne er blevet bløde.
Hæld æblerne i en sigte og mas dem igennem med en øse eller lignende, så du får en fin æblegrød. Kerner og skræl bliver tilbage i sigten. Jeg måtte gøre det af nogle omgange, da min sigte er ret lille. Det tog lidt tid og armen blev ret mør i processen. Den fine æblegrød skal tilbage i en gryde og sukker, salt og krydderposen tilsættes. Nu skal den simre i 1 ½ -2 timer. Der skal røres jævnligt. Jeg faldt i søvn foran fjernsynet, så jeg fik ikke rørt så meget. Det gjorde at der kom skind på, men det kunne bare røres ud og gjorde ikke den store skade. Men hvis du ikke falder i søvn, så er hyppig omrøring nok at foretrække.
Du skal lave en geleringsprøve, ved at trække en klat æblesmør ud på en kold tallerken. Lad den køle og hvis du derefter kan trække din finger igennem, uden den flyder sammen skulle den være stiv nok. Den får en mørk farve og en utrolig krydret duft og smag. Den går perfekt til gris, men er også god som tilbehør til kylling, and, lam og meget lækker tilbehør til ostebordet. Vi har også lavet en glaze af den til svinemørbrad og det fungerede fantastisk. På grund af det lave sukkerindhold, kan den nok ikke holde så godt som andet æblesmør. Jeg har hældt det på skoldede glas, som jeg har skyllet i Gand Marnier.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar