- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 5. oktober 2012

Hjemmelavede bagels


Lige siden jeg stødte på bagels første gang for mange år siden har jeg enormt godt kunnet lide dem. Den der helt særlige konsistens de har synes jeg vældig godt om. Selv om jeg bager rigtig meget har jeg faktisk aldrig forsøgt mig med dem før. Det med at de skal koges først lød helt uoverskueligt synes jeg. Da jeg fik Meyers Bageri bog så jeg en opskrift på dem. Jeg har tidligere prøvet ting fra den og synes rigtig godt om den. Så nu tænkte jeg at tiden var kommet for at jeg skulle prøve at lave dem. For nogle år siden kunne man købe bagels med kanel og rosin, som jeg rigtig godt kunne lide hvis man lige ristede dem på en brødrister. Så når jeg nu alligevel ville kaste mig ud i det, kunne jeg jo passende også lige lave en lille portion af dem.


Opskrift: ca. 12 styk
4 dl lunkent vand
50 g gær
750 g hvedemel
30 g sukker
1 tsk salt

Start med at røre gæren ud i det lunkne vand. Tilsæt herefter resten af ingredienserne og ælt det sammen til en glat og elastisk dej. Jeg delte dejen i 2 og tilsatte en håndfuld rosiner og 2 spsk kanel til den ene halvdel for at lave kanel rosin bagels.. Lad den hæve i cirka 20 minutter. Når dejen er hævet rulles den ud på et bord så den er cirka 2 cm tyk og 30 cm lang. Herefter skæres den i 12 strimler på den lange led. Tag en enkelt strimmel og rul den lidt så den bliver rund og fæstn enderne sammen. Gentag med de 11 andre. Læg de formede bagels til hævning igen. Jeg gjorde den fejl at jeg bare lagde dem på bagepapir, men der satte de sig fast så de ikke rigtig var til at få fri. Derfor vil jeg foreslå at man enten lader dem ligge på et meldrysset bord eller drysser godt med mel på et stykke bagepapir. Bagelsne skal hæve i ca. 25 minutter. Når de er færdig hævet bringes 4 liter vand i kog og ovnen tændes på 190°. Vandet skal ikke saltes og det skal ikke bulderkoge. Når vandet simrer sænkes bagelsne ned i 4 af gangen. De skal koge i 7 minutter og skal ikke vendes. Når de er kogt tages de op med en hulske så vandet kan få lov til at dryppe lidt af og så lægges de på en bageplade med bagepapir. Dette gentages indtil de alle er kogt. Hvis man vil have noget topping på dem skal man komme det på nu. Det kan være sesam, birkes eller lidt god havsalt. Jeg tror kun det er ens egen lyst der sætter grænser. Bag bagelsne i 30 minutter til de er gyldne og gennembagte.

4 kommentarer:

  1. En rigtig spændende opskrift. Den skal helt sikkert afprøves. Har altid holdt mig fra at bage dem - da kogningen lød ret besværlig. Smukke er de faktisk også.
    Hilsen
    Charlotte

    SvarSlet
  2. Hej Charlotte
    Jeg har haft det præcis som dog. Det der med kogning var helt uoverskueligt, men det viste sig at være super nemt. Jeg var nervøs for at de ville klistre sammen i gryden eller bare blive opløst. Men det gik bare helt fint uden problemer. Og grundet den korte hævetid er de faktisk rigtig hurtige at lave. Held og lykke med det.
    Mvh
    Ulrik

    SvarSlet
  3. Her er en anden (og bedre!) metode: Rul dem ud som til pitabrød, stik hul i midten med en finger og form et godt stort hul (det kryber undervejs) med tommelfingrene.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elsebeth
      mange tak for tippet. Det vil jeg helt sikkert prøve næste gang. Det lyder meget meget nemmere.
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet