- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 2. august 2012

Chokolademousse tærte


For et stykke tid siden var jeg i København og endte på en cafe for at få et stykke kage og en kop kaffe. De havde en kage der lignede en chokoladekage, men viste sig at være lavet af chokolademousse med en forsvindende tynd bund. Jeg var faktisk i tvivl i starten om der overhovedet var en bund eller om det bare var et sukkerlag for at kunne få den ud af formen. Siden da har tanken om den kage spøgt i mine tanker hver gang jeg har skullet lave kage. Ja, jeg ved godt at det sikkert ikke er tegn på at jeg er helt rask, men jeg lever med det :). Jeg fandt endelig en lejlighed til at forsøge mig med den og gik fluks i gang. Resultatet blev smagsmæssigt helt rigtigt. Jeg fik dog ikke lavet bunden ligeså tynd, men det begrunder jeg mest med at jeg simpelthen ikke er dygtig nok(håber jeg), så jeg må jo bare øve mig noget mere. Selve moussen er utrolig nem at lave, så det er bare at øve sig på at gøre bunden tynd nok. Denne tærte har også den fordel at den ikke indeholder mel, så den kan bruges hvis der skulle være gluten allergikere tilstede i selskabet. 
Smagen og konsistensen blev dog som sagt helt perfekt. Den er lækker og cremet og holder lige akkurat formen indtil den kommer i munden. Der opløses den fuldstændig og efterlader en dyb rig smag af chokolade.


Opskrift (til en 26 cm springform)
280 g mørk chokolade af god kvalitet
280 g smør
280 g sukker
10 æg delt i blommer og hvider
4 blade husblas
Lidt kakaopulver til pynt
Evt. friske syrlige bær

Chokolade, smør og halvdelen af sukkeret smeltes langsomt over et vandbad. Mens det smelter kommes husblasen i en skål med koldt vand. Tænd ovnen på 200°, og smør en springform og fordel sukker i den så alle flader er dækket af et let lag sukker. Når chokoladeblandingen er smeltet tages den af varmen, og æggeblommerne røres i. Det skal gå hurtigt så de ikke koagulerer. Begynd at piske æggehviderne stive. I mens de bliver pisket presses så meget vand som muligt ud af husblassen og den røres i den varme chokoladeblanding. Den sidste halvdel af sukkeret tilsættes til de piskede æggehvider langsomt. Herefter vendes chokoladeblanding og æggehvider sammen forsigtigt for at undgå at slå luften ud af æggehviderne. Kom nok af blandingen i springformen til at lige akkurat at dække bunden. Så lidt som muligt og bag den herefter i 10 minutter. Hvis det bliver et for tykt lag skal det bages lidt længere. Her må man prøve sig frem. Efter det er bagt kommes bunden i køleskabet i 5 minutter for lige at tage den værste varme fra den. Når bunden har været i køleskabet fordeles resten af moussen på den og den skal i køleskabet igen i mindst 4 timer. Drys den med kakaopulver og server den evt. med friske bær. Jeg havde nogle ribs som jeg synes der passede rigtig godt til. Tærten holder sig fortrinligt i et par dage og kan sagtens laves dagen før uden at den bliver dårligere af den grund.

4 kommentarer:

  1. For dælen da - lige noget for os - genialt med bunden. Tror jeg vil forsøge mig med en supertynd kniplingebund - bagt med knuste hasselnødder - lidt som dem der bruges til is - nøddekurve.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder også rigtig godt. Du må meget gerne lige give en opdatering når du har forsøgt dig. Så kan det jo være jeg kopierer det :).
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet
  2. Sikken en god opskrift. Tak for inspirationen.
    Her er min bedste opskrift på chokolademousse tærte: http://www.madopskrifter.info/chokolademousse-kage-med-sprod-noddebund/

    SvarSlet
  3. Tusind tak. Den ser også rigtig lækker ud :-)
    Venlig hilsen
    Lynne

    SvarSlet