- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 22. juli 2012

Panzenella og tanker om grøntsager og at få brugt sine rester

I vores mission på, at spise langt mere grønt har vi anskaffet en del grønne kogebøger. Jeg faldt over et smukt billede, af en panzanella i en af dem og da vi havde en masse brød, der nærmede sig den tørre side, mente jeg at det måtte være et perfekt match. Jeg har fået denne italienske brødsalat nogle gange og er vild med den. Når jeg selv har lavet den tidligere, har jeg været for fedtet med krydderierne og den er blevet lidt smagsløs. Den kræver også tomater af en virkelig god kvalitet, så kan du ikke få fat i nogle rigtig gode solmodne tomater, så lad for alt i verden være med at lave den. Vores mantra her de sidste par uger er virkelig blevet spis grønt og så er vi selvfølgelig, som alle andre mad-hipstere med på stop mad spild bølgen. Dette er vigtigt for mig, da jeg har stærke holdninger til, at vi skal prøve at give en bedre verden videre til vores børn, end vi selv lever i. Det er ikke fordi jeg synes vores verden er forfærdelig, men selvfølgelig kan den blive bedre. Vi spiser også mere grønt for vores egen skyld. Jeg synes man bliver mæt på en meget behageligere måde og jeg sætter mig selv udfordringer ved at lave spændende smagfulde grøntsagsretter, på en anden måde, end når jeg laver kødretter.
Nå tilbage til panzenellaen. Jeg fandt nogle store flotte mørkerøde og velduftene tomater til retten og gik i gang om eftermiddagen. Den skal nemlig helst stå og trække i en halv times tid.

Opskriften lyder således:
400 g meget modne tomater
2-3 spsk. god olivenolie
1 spsk. Æblecider eddike
200 g tørt surdejsbrød
en god håndfuld oliven
½ agurk
½ rødløg
200 g cherrytomater eller andre små lækre tomater
1 spsk. Kapers
en håndfuld friske basilikumblade
Havsalt og friskkværnet peber


Start med at mase de modne tomater i en skål. Der er noget sært tilfredsstillende ved at gøre dette med hænderne. Hæld derefter de maste tomater over i en si, husk at stille en skål under, nu skal tomaterne nemlig mases gennem sien, så kerner og skal bliver tilbage. Nu skulle du gerne have en slags tomatgrød nede i skålen. Til den tilsættes olivenolie, eddike, salt og peber. Hvis dit brød ikke er særlig tørt, kan du med fordel brække det i mindre stykker og putte dem i ovnen i 10-15 min. Ellers brækkes brødes bare i mundrette stykker og tomatgrøden hældes over. Vend rundt. Nu skal det have lov at stå i en 20-30 min. Hvor man kan tage sig et glas vin og have god samvittighed over, at få brugt det gamle brød, der måske ellers ville være blevet smidt ud i morgen!
Skral agurken og skær den i mindre stykker, jeg delte agurkeskralden med børnene, der var blevet sultne. Skral og halver løget og skær det i tynde skiver. Halver cherrytomaterne. Nu skal salaten samles. Alle grøntsagerne, oliven, kapers og basilikum vendes ned til brødet, som på dette tidspunkt har suget tomatgrøden til sig. Smag til med salt og peber. Server!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar