- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 19. juli 2012

Eastern North Carolina coleslaw


I USA er coleslaw ikke bare coleslaw. Mange af staterne har deres egen udgave af den. Den vi støder på oftest herhjemme er med mayonnaise. Jeg kan egentlig ret godt lide den, men synes at den bliver lidt fed i det i samspil med noget bbq kød. Derfor ville jeg prøve at lave en anden version sidst vi grillede. I North Carolina laver de den baseret på ketchup og eddike. Jeg tænkte at syren ville passe rigtig godt til grillkød, så den forsøgte jeg mig med.


Opskrift
1 hvidkålshoved
6 gulerødder
1 dl ketchup
½ dl sukker
½ dl creme fraiche
½ dl æblecider eddike
2 tsk. hot sauce (tabasco eller lignende)
Salt
Peber

Snit grøntsagerne fint, evt. på en maskine. Bland derefter alle ingredienserne til dressingen sammen, og smag til med salt og peber. Vend dressingen i grøntsagerne og lad dem trække i et kvarters tid. Det kan sagtens laves i god tid før det skal bruges og så bare vente i køleskabet.

2 kommentarer:

  1. Den ene ½ dl der står skrevet - hvad er det? Lyder spændende.
    Hilsen Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den allermest hemmelige ingrediens man kan forestille sig. Eller i virkeligheden er det nok mest af alt en tastefejl fra min side :). Jeg har fjernet den fra indlægget for at undgå unødig forvirring.
      Jeg var selv ret spændt da jeg lavede denne ret. Jeg var en smule skeptisk over så meget ketchup, men resultatet var faktisk rigtig godt. Jeg ville endda nok foretrække denne her udgave over den mayonnaise baserede til rigtig mange ting.
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet