- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 4. maj 2012

Rugbrød med ostevalle og grøn the



Jeg har leget lidt med min rugbrødsopskrift og resultatet blev faktisk rigtig godt, det er heller ikke de helt store forandringer,  og kloge hoveder vil opdage, at denne opskrift til forveksling ligner min anden rugbrødsopskrift, jeg har bare leget lidt med alternative væsker. Da vi selv laver ost, synes jeg det kunne være sjovt, at bruge vallen. Desuden havde jeg en hel kande the til overs fra et møde, så det tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne bruge i stedet for øl, som jeg ikke havde nogen af..


Opskriften passer til to forme af 2,5 liter

Dag 1:
1,5 dl surdej
1 l lunken ostevalle
500 g knækkede rugkerner
170 g rugmel
370 g hvedemel
2 spsk salt

Rør surdejen ud i lunkent vand. Tilsæt derefter rugkerner, rugmel og hvedemel. Tag en dl. Eller to fra til fodring af din surdej fra, før du tilsætter salt. Hvis man synes kan man også tilsætte et par skefulde honning, det giver brødet en god sødme.
Bland grundigt - jeg bruger en røremaskine. Dæk skålen og lad den stå et lunt sted i 12-24 timer.

Dag 2.
0,3-0,5 L. grøn the, alt efter hvor våd man vil have dejen.
450 g rugmel
Hørfrø
Sesamfrø
Solsikkekerner (andre kerner kan også bruges og jeg har også puttet revne gulerødder i på dette stadie)
Evt. lidt vand, eller mere the hvis dejen er for tyk. Den skal have konsistens af tyk havregrød.

Giv dejen et par omrøringer på maskinen (eller i hånden) og hæld theen i. Tilsæt resten af melet og kernerne og rør grundigt.
Smør formene. Jeg har haft bedst held med margarine, men smør eller olie kan også bruges. Fordel dejen i formene og glat ud. Dette gøres lettest med en våd dejskraber. Smør olie ud over dejen i et tynd lag (dette forhindrer filmen i at gro fast i rugbrødet) og læg film over. Sæt brødene lunt i op til 6 timer.
Bag først rugbrødet i ½ time ved 100°, skru derefter ovnen på til 180° og bag rugbrødet i yderligere 1 ½ time. Lad brødet stå i ovnen natten over. (eller dagen, hvis du har bagt om morgenen.) Du kan evt. tage dem ud af formen, så de kan tørre ordentligt. 

4 kommentarer:

  1. God idé med at bruge vallen - jeg kan forestille mig, at det giver ekstra saftighed i brødet. Kan man smage teen og vallen i brødet?

    SvarSlet
  2. Hej Piskeris :)
    Jeg synes at brødet er lidt sødere og dybere i smagen end det plejer. Det holder sig også rigtig godt og er stadig ikke tørt her en lille uge efter det er bagt.
    Venlig hilsen
    Lynne

    SvarSlet
  3. Jeg har købt surdej (mel) og vil gerne spare de 3 døgn. hvad skal jeg så undlade eller tilføje i din opskrift?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du har en aktiv surdej skal du ikke bruge 3 døgn først. Hvis du ikke har en aktiv surdej, kan du prøve med gær, men jeg er ikke sikker på resultatet. Jeg har altid surdej i køleskabet, det tager mig som regel et døgn at lave en ny, hvis den gamle bliver dårlig. Jeg laver den af vand og mel. Hvis du har travlt, så vil jeg forslå dig at putte en lille smule gær i surdejen og vente et døgn, så skulle den gerne være aktiv. Du kan se om den er aktiv ved at den laver bobler og lugter ligesom surmælk.
      Venlig hilsen
      Lynne

      Slet