- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 3. maj 2012

Klassiske hvedeknopper



Som traditionen byder skal vi have hvedeknopper i morgen, store bededag. Mange spiser dem allerede dagen før, men traditionelt set spiste man dem på selve store bededag. Det gjorde man fordi man ikke måtte arbejde denne dag. Ej heller bagerne. De bagte derfor hvederne dagen før og kunne dermed holde fri selve store bededag. Når kirkeklokkerne ringede, skulle alt arbejde indstilles og man måtte heller ikke rejse, eller feste. Den tradition er heldigvis gået i glemmebogen, men jeg glæder mig til ristede hveder i morgen. Jeg kunne dog ikke nære mig for at prøvesmage her til aften og kom faktisk til at spise 1 ½ fordi de virkelig smagte godt. Jeg er gået ud fra opskriften i Claus Meyers bagebog: Meyers Bageri. Vi har været glade for de andre opskrifter vi har prøvet i denne bog og hvedeknopperne var ingen undtagelse.


Opskrift:
2 ½ dl. Lunkent vand
2 ½ dl. Lunken mælk
20 g. gær
2 æg
15 g. havsalt
50 g. rørsukker (Meyer bruger alm. Sukker)
2 tsk. Kardemomme (jeg har reduceret mængden af kardemomme, da jeg ikke er vild med en meget kraftig smag, hvis man godt kan lide dette, så er Meyers påskrift på 15 g.)
1 kg hvedemel
50 g. blødt smør

Bland vand, mælk og gær i en skål. Rør æg, rørsukker og salt i væsken. Tilsæt herefter kardemomme og hvedemel. Rør godt igennem, gerne på en røremaskine. Skær smørret i mindre stykker og tilsæt det til dejen. Den skal nu røres indtil den slipper skålens sider. Det tager 5-6 min. Lad dejen hæve et lunt sted i to timer. 

Vend herefter dejen ud på en let melet overflade og del dejen i 20 stykker. Tril dem til boller og læg dem i en bradepande på bagepapir. Bollerne skal ligge tæt, så de hæver ind i hinanden og giver de karakteristiske sider, når de brækkes fra hinanden. Lad dem efterhæve i 2-3 timer et lunt sted. De skal hæve til dobbelt størrelse. 

Bag hvederne ved 220° i ca. 12 min. Løft de færdige hvedeknopper op af bradepanden på bagepapiret og læg dem over på en rist. Træk bagepapiret væk, så de kan køle af uden at blive fugtige i bunden.
Hvis du kan vente med at spise dem til dagen efter, så flæk dem og bag dem sprøde i ovnen ved 200° i 6-8 min.

Jeg synes det var en rigtig god opskrift. Den vil jeg klart bruge igen, ikke kun på store bededag :)


3 kommentarer:

  1. Mmm.. de lyder lækre! Jeg skal prøve at bage dem idag!

    SvarSlet
  2. Jeg synes jeg ar læst et sted at Meyers hveder 'skal' hæve over kogende vand..? Står der noget om det i jeres opskrift? / Har I erfaring med det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie. Mine knopper hævede bare i vindueskarmen, og det virkede fint, men jeg så i morgen tv i går at man kunne hæve dem over en gryde med varmt vand. Det må endelig ikke koge, da det bager bollerne. Hvis det står oenpå en gryde med let simrende vand, så nedsætter det hævetiden. Jeg ved ikke hvor meget gær der var brugt i den portion Trine Hahnemann brugt i morgen tv.
      Håber dine knopper bliver gode!
      Venlig hilsen
      Lynne

      Slet