- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

torsdag den 3. maj 2012

Asiatiske tunfrikadeller med forårsløg og lime


Vi er meget glade for tunfrikadeller. De kan varieres alt efter hvad man lige har i skabet den dag. Derudover er de nemme at lave og hurtige. Vi har af samme grund altid et par dåser med tun på lager, da det er en ideel ting at lave som ”hovsa” løsning, hvis planlægningen lige skulle smutte en aften. Det er i hvert fald sket mere end enkelt gang for os herhjemme :). Som en ekstra bonus holder de sig fantastisk til dagen efter og er perfekte til madpakken.


Opskrift
2 dåser tun
2 æg
2 dl rasp
2 forårsløg
2 fed hvidløg
1 spsk soja
1 spsk stødt ingefær
1 spsk limesaft
1 spsk sød chilisauce
Sesamfrø
Korianderblade til pynt

Snit forårsløget i fine skiver og hak hvidløget fint. Bland alle ingredienserne sammen og rør det til en jævn masse. Jeg plejer at bruge en gaffel, da jeg synes det er nemmere at findele tunen sådan. Lad blandingen hvile i 15 minutter. Kom lidt olie på en pande og tænd for varmen på mellem varme. På vores komfur plejer jeg at stille den på 7, men det kan jo være anderledes på dit. Form en frikadelle af blandingen og vend den i sesamfrø. Steg frikadellerne til de er gyldne på begge sider. Server dem i et salatblad med nudler og koriander med din yndlings dipsauce til.

4 kommentarer:

  1. Det var en god ide! Laver også selv tundunser i en hurtig vending engang imellem, og næste gang vil jeg klart prøve at pifte dem lidt op som I har gjort :)
    KH Maiken/Dronningemad

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maiken
      Mange tak for din kommentar. Jeg er rigtig glaf for at krydre dem ret meget. Ellers synes jeg godt tunfrikadeller kan være lidt kedelige. Men det er en super ret at have i baghånden til snævre vendinger.
      Mvh
      Ulrik

      Slet
  2. De ser virkelig lækre ud! Jeg holder meget af asiatisk mad, men har fået alt for lidt af det de sidste par måneder. Hvor mange personer er der til i denne opskrift?

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må du helt sikkert forsøge dig med dem. De er drøn gode. Hvis du lidt citrongræs liggende er det også godt i. Afhængig af tilbehør er der til 3 - 4 personer. Jeg plejer at få omkring 20 styks af denne mængde.
      Mvh
      Ulrik

      Slet