- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 25. maj 2012

Humus



Jeg kan rigtig godt lide humus, både som tilbehør til aftensmad og som pålæg. Derfor laver jeg det rimelig ofte. Jeg har ikke nogen opskrift jeg følger, men laver det lidt på slump og smager til undervejs.
Derfor kommer der heller ikke en opskrift her, men en fremgangsmåde og nogle ca. mål. Jeg håber at det alligevel kan bruges til noget, hvis du har lyst til humus.


Sæt omkring 2 dl. kikærter i blød dagen før eller brug kikærter på dåse.
Kog kikærterne i rent vand til de er møre. Jeg plejer at koge dem i ca. 15 min.
Dræn kikærterne og hæld lidt olivenolie i til at starte med. Brug en foodprocessor eller en stavblender til at blende kikærterne.
Tilsæt hvidløg. Jeg bruger en 2-3 fed til en dåse kikærter. Blend undervejs.
Man kan lave humusen udelukkende med olie, men så synes jeg at den bliver rimelig fed og lidt klistret, derfor tilsætter jeg også en del vand.
Jeg bruger ca. 1 – 1 ½ dl. vand og ½ - 1 dl. olie. Hvis man bedst kan lide en mere tør humus, så skal man bare bruge mindre væske. Jeg tilsætter olie og vand skiftevis til jeg synes humusen har den rette konsistens. Jeg bruger ca. ½ olivenolie og ½ solsikkekerneolie eller rapsolie. Det gør jeg fordi jeg synes olivenolien smager for meget igennem.
Humusen smages til med en god sjat citronsaft i, en stor spsk. Tahin, et drys spidskommen, salt og peber.
Alle mål kan varieres efter smag og behag. Hvis man for eksempel er rigtig glad for hvidløg – så put mere i, er man glad for en syrlig humus, så tilsæt mere citronsaft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar