- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 11. maj 2012

Fyldt kalkun med kartofler stegt i andefedt



Jeg har ofte set madprogrammer, hvor de lavede ’roast potatoes’ og mit mundvand er altid løbet løbsk ved synet. Derfor har jeg naturligt nok haft rigtig meget lyst til at prøve dem af selv. Vi havde et helt glas andefedt til overes fra juleanden, som jeg regnede med snart skulle bruges. Derfor greb jeg chancen og lavede et stort fad som tilbehør til et fyldt kalkunbryst med lækker brun sauce. Det blev ret godt, hvis jeg skal sige det selv.


Opskrift:
½ kg. Kartofler
5-6 store skefulde andefedt
½ kalkunbryst
½ dl. Hasselnødder
½ løg
1 fed hvidløg
en lille håndfuld champignon
½ stengel bladselleri
timian
salt og peber
bacon


Tænd ovnen på 200°
Skrald kartoflerne og skær dem på skrå i tre til fire stykker afhængig af størrelsen. Jo mere skæreflade kartoflerne har, jo flere sider kan de blive sprøde på. Det har jeg lært af Nigella. Kog dem i 7 min og dræn dem i en sigte. Ryst sigten, så kartoflerne ’fluffer’ op og bliver porøse på ydersiden. Put fedtet i et fad, der passer til kartoflerne, stil det i ovnen og lad det smelte og blive rygende varmt, før du putter kartoflerne i. Vend dem fra tid til anden, så de bliver gyldne på alle sider.
Hak hasselnøder, løg, hvidløg, champignon, bladselleri og steg det med salt, peber og frisk timian i en klat smør. Når løg og champignon er blevet bløde, skæres en lomme i kalkunbrystet og der fyldes så meget af fyldet i som muligt. Luk med en kødnål. Læg bacon op på række, så de overlapper hinanden en smule. Læg det fyldte kalkunbryst på baconen og fold enderne ind. Hvis stykkerne ikke er lange nok, lukkes hullerne med ekstra bacon, så det er pakket helt ind. Læg det i et ildfast fad og stil det ind til kartoflerne. Kartoflerne skal have ca. 40 min og kalkunbrystet ca. 25 min.
I mellemtiden laves en brun sauce af kyllingefond, fløde, stegesaften fra kalkunen, et par skvæt af andefedtet, en god klat ribgele. Den smages til med salt og peber, lidt æbleeddike og tyknes med maizena. Den kan selvfølgelig også laves som opbagt sauce, eller med en beurre mainié. Og til slut skal den naturligvis have en sjat kulør. Jeg har som barn angiveligt sagt under et besøg hos min mormor, ’endelig er der brun sovs tilstede’ et klart billede på min glæde ved denne dejlige danske spise og min hang til brun sauce er ikke blevet mindre med årene, så længe den er lavet godt. Server gerne med en frisk salat og ribsgele. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar