- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 29. april 2012

Oksekød med gochujang og peanuts


Det er efterhånden ret mange år siden en af mine venner præsenterede mig for gochujang. Siden da har jeg nærmest været helt afhængig af det. Gochujang er en koreansk chilipasta, der indeholder bl.a. chili, sojabønne og klistret ris. Det har så gæret sammen i optil et år. Den har en hel unik smag og bruges ofte i det koreanske køkken. Jeg plejer at købe det hos Den Kinesiske Købmand på Nørre Voldgade i København, og har altid et glas af det herhjemme. Det kan både bruges til gryderetter og supper eller til at lave en sauce til stegt kød. I dag brugte jeg det med en rest af noget okseklump vi havde herhjemme og resterne af en pose peanuts vi havde.


Opskrift
200 g oksekød
2 forårsløg
1 fed hvidløg
1 spsk hakket ingefær
1 spsk gochujang pasta (juster mængden efter din egen chilitolerance)
1 spsk peanuts
1 spsk soja
1 spsk vand
1 salathoved
Olie til stegning
Sesamfrø til pynt

Start med at skære oksekødet så tyndt som du kan. Hak hvidløget og ingefæren fint. Varm olien op på en pande og steg kødet sammen med ingefær og hvidløg. Når kødet er gennemstegt og har taget farve, skrues der ned til lav varme og resten af ingredienserne tilsættes sammen. Gochujang er temmelig tykt og klistret så det skal røres ud i vandet og sojaen på panden. Når det er rørt ud skrues varmen op til mellem og vandet fordampes indtil saucen er tyk nok til at dække kødet.
Jeg anrettede det på et salatblad som man så ruller omkring det ligesom en pandekage, men man kan også sagtens spise det til ris eller nudler . God appetit.

5 kommentarer:

  1. Hold nu op, hvor ser det lækkert ud. Jeg må se om jeg kan få fat i sådan noget, næste gang jeg er i København :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birthe
      Mange tak for din kommentar. Hvis du ikke er i Kbh så ofte har de vist også en netside hvor man kan bestille hos dem. Jeg aner dog ikke hvad forsendelse koster. Hvis du får anskaffet dig et glas af det og mangler inspiration er du velkommen til at skrive. Jeg har mange års eksperimenter med det bag mig :).
      Mvh
      Ulrik

      Slet
  2. Tak for oplysningen - har fundet pastaen på forretningens hjemmeside - samt andre spændende sager.
    V.h. Charlotte

    SvarSlet
  3. Jeg elsker at gå i de asiatiske forretninger. Man kan virkelig blive inspireret af det synes jeg. Det var godt at høre at du kunne bruge indlægget til noget. Mvh
    Ulrik

    SvarSlet
  4. hejsa, husk at handle jeres kød i en privat slagterforretning, det holder gang i hjulene og man får altså en beder service der, end i et stort ligegyldigt supermarked.
    de online slagterforretninger er også gode til af hjælpe. man skal bare huske at spørge.

    SvarSlet