- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 22. april 2012

Lasagne lavet med tid og kærlighed



Vores børn elsker lasagne og vi er heldigvis også selv ret glade for spisen, så den kommer ofte på middagsbordet herhjemme. Det er også en god måde, at få grøntsager i børnene på. De har aldrig pillet noget ud af lasagnen, som de ikke ville spise.
Det er vigtigt, at alle komponenterne bliver kælet for og det er en ret jeg ofte bruger meget tid på at lave. Til gengæld kan den fryses med rigtig godt resultat og så har man en nem og dejlig ret en dag, hvor man har travlt eller ikke orker så meget.


Kødfyld:
to stilke bladselleri
2-3 skrællede gulerødder
1 stort løg
3 fed hvidløg
500 g. hakket oksekød
1 ds. Flåede hakkede tomater
1 lille dåse tomatpuré
1 spsk. Stæk paprika
1 spsk. Tørret oregano
1 tsk. Tørret rosmarin
1 tsk. Tørret timian
salt og peber


Gulerødder, bladselleri, løg og hvidløg hakkes fint og steges ved lav varme i en sjat olie. Denne grøntsagsbase kaldes en soffritto og er rigtig god i mange kødretter. Det må godt stå og simre i et godt stykke tid og mindst 10 min. Tilsæt paprika og når det har fået lov til at udvikle smagen i et par min. tilsættes oksekødet. Man kan evt. brune det af, i en pande for sig, hvis grøntsagerne fylder for meget i gryden. Når det er brunet af, vendes tomatpureen i. Herefter tilsættes hakkede tomater og krydderierne. Hvis jeg skal være helt ærlig, så afmåler jeg ikke krydderierne, men tilsætter dem efter min smag lige den dag. Jeg vil anbefale dig, at gøre det samme, så den bliver lige som du vil have den. Smag gerne mange gange undervejs. Lad det gerne boble i en halv times tid eller mere.

Bechamelsauce:
2 store spsk. Smør
4 spsk. Hvedemel
¾ - 1 L. mælk
3-4 laurbærblade
½ løg
salt og peber


Mens kødsaucen står og bobler forberedes bechamelsaucen.
Smørret smeltes og hvedemelet røres i. Tilsæt mælken langsomt under grundig omrøring. Hvis der opstår klumper, røres kraftigt. Det er lettest at røre klumper ud i en tyk masse, så vent med mælken, før klumperne er væk. Saucen må godt være relativ tynd, da lasagnepladerne suger en del væde. Når alt mælken er rørt i, tilsættes laurbær og løg og saucen smages til med salt og pebet. Du må ikke være nærig med krydringen, da saucen skal give smag til lasagnepladerne.
Når kødsaucen er godt kogt sammen og bechamelsaucen har taget god smag fra løget og laurbærbladene, skal lasagnen samles. Hæld en smule bechamelsauce i bunden af et ildfast fad, så hele bunden er dækket. Læg herefter et lag lasagneplader. Hvis de lapper lidt over hinanden, så dyp dem i bechamelsaucen, så de ikke klistrer sammen. Jeg kan godt lide meget pasta i min lasagne, så jeg lader gerne pladerne overlappe hinanden. Herefter et lag kødsauce og så bechamelsauce igen. Denne procedure gentages indtil du løber tør for kødsauce. Der sluttes af med bechamelsauce. Nu skal lasagnen i ovnen og bage i ca. 40 min. Efter ca. 25 min. Tages lasagnen ud og der kommes et godt lag revet ost på. Det må gerne være en ost med smag, en gruyere eller en pecorino er godt, men helt almindelig mozzarella kan sagtes bruges. Det forhindrer at osten i at blive brændt.
Dette er min yndlingsopskrift på lasagne. Den tager tid og kræver kærlighed, men det er hele umagen værd!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar