- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 6. april 2012

Cremet brændenældesuppe



Hvis du ligesom jeg har rigtig mange brændenælder i haven, så er en god måde, at mindske deres vækst på med en god og cremet brændenældesuppe. Jeg brugte formiddagen i går på at lue ud i de brændende vækster og fik efterfølgende lavet denne lækre suppe. Og jeg brændte mig endda kun to gange :)


Opskrift:
150 g brændenældeblade og topskud
1 finthakket løg
2 finthakkede hvidløg
2 kartofler
¼ porre
½ dl. hvidvin
5 dl. hønsebouillon (hvis man vil have den vegetarisk erstattes den af grøntsags bouillon)
en god klat smør
salt og peber


Skyld brændenælderne grundigt og sørg for, at pil alle stænglerne af. Det gad jeg ikke og resultatet blev nogle hårde trævler i en ellers blød og cremet suppe…
Skrald kartoflerne og skær dem i mindre stykker, svits løg, hvidløg, porre og kartofler i smør til løget bliver klart. Tilsæt brændenælderne og steg i ca. 10 min.
Tilsæt hvidvin og lad alkoholen fordampe. Derefter tilsættes bouillon, salt og peber. Lad det hele koge i 20 min. Hvorefter suppen pureres. Brændenælderne har samme egenskaber som spinat, så når de blændes, får suppen en silkeblød cremet konsistens. Vores datter på 4 år sluprede den i sig, hvilket gjorde moderen helt rørt.  

2 kommentarer:

  1. Tak for en supergod opskrift - har netop afprøvet den med mine døtre, som elskede den!

    SvarSlet
  2. Hej superheltemor!
    Hvor er jeg glad for at du har prøvet opskriften og at både du døtrene var glade for den.
    Venlig hilsen
    Lynne

    SvarSlet