- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 19. februar 2012

Tunesiske kaffebrød

Lynne er helt vild med tunesiske kaffebrød. Vores lokale bager laver dem, men da vi selv bager al vores brød, er der længere og længere i mellem vores besøg der. Hver gang vi kører forbi, og ser dem sukker hun længselsfuldt. Derfor tænkte jeg at jeg ville lave dem til hende i dag. Min datter og jeg stod tidligt op som sædvanligt, mens Lynne og sønnen sov længe. De er nemme at lave, og jeg synes det er enormt hyggeligt at gå og lave dem sammen med datteren. Hun elsker at være med til at bage, men er af den utålmodige overbevisning og vil smage på alt. Og jeg kan godt forstå hende. De er smager fantastisk godt og er utrolig gode, sådan en søndag morgen til en kop frisk ristet kaffe.


Opskrift
Dej:
150 g smør
70 g sukker
300 g mel
2 æg
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vaniljesukker
Evt. lidt fint revet appelsinskal (det har jeg selv en forkærlighed for, men kan sagtens udelades.

Fyld:
50 g smør
50 g sukker
30 g marcipan
1 spsk. kakao
1 spsk. groft hakket chokolade


Smøren til dejen røres blødt sammen med sukkeret. Derefter tilsættes æggene, og så de tørre ingredienser. Når dejen har samlet sig, sættes den på køl i en halv times tid.
Alle ingredienserne til fyldet røres sammen til en homogen masse i mens. Hvis man ikke gider bøvlet med at lave fyldet, bliver de også fantastisk gode, hvis man bare lægger en blok mørk chokolade inden i kagerne i stedet.
Når dejen er afkølet tændes ovnen på 200°, og dejen rulles ud i en firkant. Man skal skære den ud i mindre firkanter, hvor der lægges en klump fyld (eller bare mørk chokolade) på hver firkant. Firkanterne rulles sammen ved at lukke enderne sammen og så folde dem på midten. Placer kaffebrødene på en bageplade og pensl dem med æg eller mælk. Hvis man har det, kan man pynte dem med lidt perle- eller rørsukker. Bag dem i cirka 12 minutter. Jeg plejer at se til dem efter 10 minutter, og så vurdere løbende. De er færdige når de er gyldne på toppen.
Når de er kølet lidt ned får de en lækker knasende skorpe og er bløde og smuldrende inden i. Hvis man tilføjer appelsinskallen får de en skøn smag og duft af citrus, der passer virkelig godt sammen med chokoladen. Jeg ved faktisk ikke om de kan fryses eller hvor længe de kan holde sig. De bliver altid spist inden, det bliver aktuelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar