- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 17. februar 2012

Fabelagtige fastelavnsboller med marcipan


Fastelavnsboller hører jo sæsonen til, så jeg ringede til min stedmor, der har en dejlig opskrift på fastelavnsboller. Det har været skønt at have børnene med til at bage bollerne, og de er især glade for at få et par skåle med glasur og forskelligt sukkerpynt ind til bordet og så ellers gå løs med dekoreringen, når de er bagt. 
Dette er den bedste opskrift på fastelavnsboller jeg er stødt på, Bollerne er lette og bløde og fyldet er saftigt og sødt:


1 dl. Lunkent vand
25 g gær
190 g margarine (man kan også bruge smør, men margarine har altså nogle rigtig gode bage-egenskaber)
500 g mel
1 tsks. Salt
1 spsk. sukker med top
1 dl. Yoghurt eller ymer
2 æg


Fyld:
150 g marcipan
150 g sukker
1 æggehvide
25 g blødt smør


Rør vand og gær sammen. Smulder margarinen i melet og bland resten af ingredienserne sammen og ælt dejen. Den skal være fløjlsblød og være lidt fedtet.
Stil dejen til hævning i ca. 40 min. Dejen skal være hævet til dobbelt størrelse. Mens dejen hæver, røres fyldet sammen.
Dejen rulles ud og skæres i firkanter. Der bliver ca. 20 stk. Fyldet rulles til kugler og lægges midt på firkanterne. Hjørnerne samles og klemmes sammen. Rul boller let i hånden og læg dem på bagepladen med samlingen nedad.
Tænd ovnen på 200º og lad bollerne hæve i ca. 10 min. mens ovnen varmer op. Pensel boller med pisket æg og stil dem i ovnen i ca. 15 min. Jeg kigger til dem efter 12 min for at være på den sikre side.
Denne gang lagde jeg også et stykke pålægschokolade i fastelavnsbollerne sammen med fyldet for at tilgodese min chokoladetrang. Det blev ret godt.
Jeg pynter med glasur lavet på pisket æggehvide og florsukker. Der kan tilsættes frugtfarve til glasuren for at gøre det mere festligt samt diverse sukkerpynt.


2 kommentarer:

  1. Mmm... elsker fastelavnsboller! Og det er en god ting at lave med ungerne, så de lærer, at det er sjovt at være i køkkenet :-)

    SvarSlet
  2. Nemlig. Vores to børn på 3 (snart 4) og 2 år er med i køkkenet stort set dagligt, men de var godt nok helt vilde med at pynte fastelavnsbollerne :)

    SvarSlet