- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 5. april 2013

De klassiske boller i karry



Jeg kan rigtig godt lide de gamle klassiske retter. Det er comfort food så det batter. Boller i karry også er en ret, der går rent ind hos mine børn, så der er garanti for at de får spist godt med aftensmad.
Jeg får ikke særlig ofte lavet boller i karry, fordi jeg har en opfattelse af, at det er tidskrævende og besværligt. Det er det faktisk ikke. Det tog under en time og så meget tid bruger jeg alligevel ofte på madlavningen. Desuden laver jeg altid minimum dobbelt portion, så nu har jeg også en portion kødboller i fryseren. Næste gang vi skal have boller i karry, skal jeg så bare lave karrysauce og koge ris – nemt og hurtigt. I denne opskrift er der til 4 personer, samt en portion kødboller til fryseren. Er i flere end fire, kan du lave dobbelt portion sauce og anvende alle kødbollerne med det samme.


Opskrift kødboller:
500g hakket svinekød eller kalve- og svinekød
2 dl mælk
1 dl mel
1 dl fløde (kan sagtens skiftes ud med mælk, hvis den skal være mindre fed)
1 æg
1 lille revet løg
1 tsk. karry
salt og friskkværnet peber

Karrysauce:
1 løg
2 æbler
1-2 spsk. karry – det er vigtigt at du bruger en god karry, da det er alt afgørende for smagen.
1 dl æble- eller ananasjuice
1 dl mælk
kogevand fra kødbollerne
salt og peber

Bland alle ingredienserne til farsen godt sammen i en skål. Du kan også blande det i en røremaskine, men jeg foretrækker at røre det godt sammen med en træske. Farsen skal være ret lind. Jeg troede ikke et øjeblik på, at det ville holde sammen i vandet første gang jeg lavede dem, men det gør de altså. Da man kun kan lave et lag kødboller af gangen går det hurtigere, hvis gryden du koger dem i, er stor. Der skal være ca. 5-6 cm. vand i gryden. Tilsæt 1 spsk. salt og evt. et bundt friske krydderurter. Jeg havde ikke nogen friske, så jeg puttede lidt herbes des provance i en tepose, bandt knude på den og smed den i. Jeg tog den op igen, da vandet havde kogt lidt, da jeg kunne dufte, at den afgav rigtig meget smag. Brug en dessertske og håndfladen til at forme kødbollerne med og dump dem forsigtigt ned i vandet. Det skal kun lige akkurat koge. Kødbollerne flyder op til overfladen når de er kogt færdigt, men det gør ikke noget hvis de får lov til at ligge længere tid i vandet, så der er ingen grund til stress. Fisk kødbollerne op med en hulske eller en gaffel.
Til karrysaucen skal du skære løg og æbler i mindre stykker. Jeg skræller ikke æblerne. Svits løg og æbler i lidt olie. Når løgene er blevet bløde tilsættes karryen, som lige skal riste af i kort tid. Pas på den ikke brænder på, så bliver den bitter.
Tilsæt juice og mælk og lad det hele koge i ca. 10 min. Kan du multitaske, så kan du godt slippe afsted med at koge kødbollerne og lave sauce på samme tid. Når æblerne er blevet bløde skal saucen blendes. Tilsæt herefter kogevand fra kødbollerne til den får den ønskede konsistens. Smag til med salt og peber. Put halvdelen af kødbollerne i saucen og frys evt. resten. Server med ris. Vi plejer at spise mangochutney til, men det opdagede jeg for sent, at vi var løbet tør for. Heldigvis har vi adskillige chilisaucer og andet tilbehør i køleskabet. Så vi spiste det med en fersken-habanero sauce, som ses på billedet. Desuden fik vi dampede broccoli til.    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar