- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 14. april 2013

Curry med grønne bønner - den ultimative restemad


Selvom en curry bestemt også fortjener, at være en ret der bliver købt ind til og kræset for, så er det også en pokkers god reste-ret. Vi er ofte i den situation, at vi har lidt forskellige grøntsager, der nærmer sig sidste anvendelsesdato. Nogen gange ender de i en suppe, andre gange i en kødsauce men ret ofte bliver de til en curry. Det er både nemt og hurtigt og så smager det bare dejligt. Hvis jeg ikke giver den gas med chili og den slags, så kan børnene også være med. Denne udgave viser hvor lidt man faktisk behøver, for at lave en lækker ret til mange. Vi fik nemlig lige pludselig naboens to piger til middag. Det vidste jeg først, da jeg var gået i gang med aftensmaden og tilsatte straks et par ekstra gulerødder og en håndfuld bønner mere. Denne portion var nok til to voksne, to store børn og to små børn.


Opskrift
1 skalotteløg
4 champignon
½ rød peber
2 fed hvidløg
1 stengel bladselleri
2 spsk. olie
1 spsk. garam masala
1 ds. kokosmælk
6-7 gulerødder
200 g. grønne bønner (jeg brugte frosne)
Limesaft

pil løget og blend det sammen med champignon, rød peber, hvidløg, bladselleri, olie og garam masala til du har en rimelig ensartet pasta. Steg det på en varm pande til olien begynder at skille ud. Tilsæt kokosmælken og lad det simre. Skræl gulerødderne og skær dem i tern. Jeg brugte frosne haricot vert skar jeg dem i mindre stykker. Man kan selvfølgelig også bruge friske. Tilsæt gulerødder og bønner, når kokosmælken er kogt lidt ind. Server med ris eller nudler og klem lidt limesaft ud over ved bordet. Det giver et dejlig frisk bid og passer virkelig godt til retten.
Man kan selvfølgelig også tilsætte både ingefær og chili, så skal de bare blendes med i currybasen. Vi havde ingen af delene og denne ret opstod ud af det vi havde i køkkenet, en dag hvor jeg ikke havde planlagt aftensmad, før den skulle til at laves. Jeg blev meget tilfreds med den, på trods af den dårlige timing og de ekstra munde, der skulle bespises.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar