- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

fredag den 26. april 2013

Coq au vin


Da vi fejrede Lilys 5 års fødselsdag sidste weekend for venner og familie, fik hun selv lov til at bestemme hvad vi skulle spise. Vi frygtede det værste med pomfritter, røde pølser eller måske pizza, men vi blev overraskede. Hun ville have coq au vin. Det tager godt nok lang tid at lave, men forberedelsen tager ikke ret lang tid, det skal jo bare stå i marinade og bagefter stå og knurre på komfuret. Der ud over smager det jo fantastisk og er nemt at lave til mange, så det blev forældrene meget glade for. Denne portion var nok til 15 mennesker til frokost og så havde vi også rester til om aftenen, men man kan jo altid formindske portionerne. Traditionelt vis kommes der vist kun rødvin i som væske, men vi kan godt lide at lave den med halvt rødvin halvt bouillon.
Opskrift:
3 kyllinger
1 ½ flaske rødvin
1,2 l. hønsebouillon
10 gulerødder
5 pastinakker
3 løg
500 g bacon i tern
1 stængel bladselleri
500 g champignon
150 g perleløg
25 g smør
50 g. sukker
8 laurbærblade
herbes de provence eller en frisk bouquet garni
en lille håndfuld peberkorn
Salt

Start med at skære kyllingen i 10 dele og læg den i marinade i rødvinen i ca. 12 timer. skræl halvdelen af gulerødderne, 2 pastinakker skær dem i mindre stykker og læg dem ved kyllingen sammen med 1 groft snittet løg, laurbærblade, herbes de provence eller bouquet garni, samt peberkorn.
Når kyllingen har marineret, tages den op af marinaden og der tilsættes hønsebouillon. Marinaden koges til grøntsagerne er møre. Hæld saucen gennem en sigte og mos grøntsagerne gennem sigten. Fjern laurbærblade, bourquet garni og peberkorn. Herefter brunes kyllingestykkerne af i gryden i lidt smør. Efter kyllingen er brunet, steges baconen sprød i gryden. Når baconen er steget kommes kyllingen og saucen tilbage i gryden til baconen. Lad kyllingen simre i saucen, mens de resterende forberedes. Skræl og snit de resterende gulerødder, pastinakker, løg, bladselleri og champignon. Put dem i gryden til alt det andet og lad dem simre med. Lad smør og sukker smelte på en pande og tilsæt perleløg. Når de er brunede skal de ned i gryden og så er du ved at være færdig. Nu skal retten simre, til kødet er mørt. Du skal være opmærksom på at skumme overfladen for fedt og urenheder. Selve retten tager et par timer at lave, efter kyllingen har marineret.
Server med et godt brød eller  kartoffelmos og pynt med friskhakket persille.


7 kommentarer:

  1. Mm! Det ser rigtig lækkert ud - og også en god ret hvis man, som jeg, spiser Low Carb. Spændende ret, som jeg ikke ANER hvordan man udtaler :D

    Tillykke med hende iøvrigt.

    Hilsen Jacqueline

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jacqe
      Det var altså også lækkert. Den kan nok godt gå som low carb, hvis man ikke spiser brød til. Udtalen er fransk og også en by i rusland for mig.

      Slet
  2. Sikke en bedårende femårig, der ønsker sig en ret jeg ihvertfald ikke kendte til da jeg var i den alder! Det ser super godt ud.
    KH Maiken/dronningemad

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja hun er mega skøn, hvis jeg skal sige det selv ;-)

      Slet
  3. En ret der er så lækker, at den er medvirkende til, at jeg nu har høns i baghaven :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en skøn spise. Jeg ville også gerne have et par høns, men jeg tror ikke rigtig at jeg kan overskue at passe dem. Jeg forstillet mig at det bliver ekstra godt med sådan en glad hjemmelavet høne :-)

      Slet
    2. Det er en skøn spise. Jeg ville også gerne have et par høns, men jeg tror ikke rigtig at jeg kan overskue at passe dem. Jeg forstillet mig at det bliver ekstra godt med sådan en glad hjemmelavet høne :-)

      Slet