- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 10. marts 2013

Speltbrød med maltmel



Jeg elsker kombinationen af spelt og malt. Det giver brød en utrolig dybde i smagen som jeg ellers synes er svær at opnå. Det er en lidt anden proces end den jeg plejer at bruge når jeg bager. Dejen er ikke helt så fugtig og den skal æltes grundigt igennem. Men resultatet bliver til gengæld helt fantastisk. Smagen er kraftig og dyb og krummen er dejlig sej. Jeg synes virkelig at speltmel er lækkert at bruge når man bager, men får det faktisk ikke gjort ret meget. Hvis du har nogle gode opskrifter med spelt eller ideer til ting man kan bruge det til er du meget velkommen til at skrive i kommentarfeltet.
Det er rigtig ærgerligt at ordet spelt bliver brugt lidt negativt i forbindelse med speltmor. Jeg føler mig egentlig ikke som en speltfar bare fordi jeg godt kan lide at bage mit eget brød og bruger spelt ind i mellem. Jeg synes det er en uskik at vi skal gå og putte hinanden i båse i stedet for at se på kvaliteterne i de forskellige værdier man kan fylde sit liv med.


Opskrift
7 g gær
2 spsk surdej
5 dl vand
1 spsk honning
50 g maltmel
650 g speltmel
10 g salt
Start med at røre gæren og surdejen ud i vandet. Når det er opløst tilsættes honningen. Kom herefter maltmelet og halvdelen af speltmelet i. Rør det rigtig godt igennem til det er en glat masse. Lad det stå i 20 minutter. Kom herefter saltet og det resterende mel i og ælt det grundigt igennem i 5 – 10 minutter til dejen er blød og elastisk. Læg det i en skål og lad det hæve køligt i 12 timer. Når dejen er hævet formes den til et brød. Stram det op ved at folde det ind over sig selv. Lad det efterhæve i en time og varm i mens ovnen op til 250° med bagepladen i. Når brødet sættes i ovnen hældes et glas koldt vand i bunden for at skabe damp. Sørg for at lukke ovnlågen hurtigt bagefter for at holde så meget damp som muligt inde. Bag det i 30 – 35 minutter indtil det lyder hult når man banker det i bunden.

2 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud - hvor køber du maltmel henne?
    Hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      jeg køber maltmel i Superbrugsen. Der har de en pose fra Skærtoft Mølle på 250g. Ellers har jeg set at man kan købe det på nettet. Hvis du søger på maltmel dukker der flere forskellige netbutikker op der forhandler det.
      m.v.h.
      Ulrik

      Slet