- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

onsdag den 27. februar 2013

Rødbede tarte tatin


Jeg har altid været fascineret af tarte tatin. Jeg synes både de er imponerende at se på og så smager de selvfølgelig også fantastisk. Det er en tærte, som bages på hovedet, altså med bunden øverst og fyldet nederes, indtil til er færdig og vendes ud på et fad. Derfor glædede jeg mig også til at prøve denne alternative variation, som ikke er en dessert, men en forret eller et element i en hovedret. Jeg er vild med rødbeder og jeg synes de gjorde sig rigtig godt i denne tærte, vinaigretten løfter den virkelig op. Den sørger for, at den også får de sure og stærke smagsindtryk, som retten virkelig har brug for. Opskriften har jeg fundet i kogebogen Veg everyday af Hugh Fearnely-Whittingstall og jeg har ikke lavet sønderligt om på den.

Opskrift:
1 rulle butterdej – jeg bruger købt og gider ikke bøvle med at lave den selv.
2 spsk. smør
2 spsk. rapsolie
1 spsk. æblecidereddike
3 spsk. brun farin
ca. 1 kg rødbeder – gerne baby men det kunne jeg ikke få, derfor skar jeg dem bare i mindre stykker.
salt og peber
Til vinaigretten skal du bruge:
3 forårsløg
½ spsk. sennep. Jeg brugte engelsk sennep, men hvis man vil have det stærke kan man bruge Dijon
1 spsk. æblecidereddike
4 spsk. olie
et lille nip sukker
salt og peber

Tænd ovnen på 190°. Skræl rødbederne og skær dem i mindre stykker. Du skal have nok til at dække hele bunden af panden. Jo større pande, jo flere rødbeder. Jeg brugte en alm. sauterpande og skulle bruge næsten 1 kg. rødbeder. Det er vigtigt, at din pande kan gå i ovnen. Smelt smørret i panden, tilsæt olie, brun farin og eddike. Rør det godt rundt mens sukkeret smelter. Når det er helt smeltet tilsættes rødbederne. Læg sølvpapir over panden og stil den i ovnen i ca. 40 min. til rødbederne er møre. Stik i dem med en urtekniv efter 30 min. for at se om de er klar. Når de er møre, skal butterdejen lægges over. Nogen bruger meget tid på, at skære den til, så den passer til panden, men det synes jeg er spild af tid. Jeg folder bare kanterne ned. Den bliver lidt ujævn af det, men jeg kan godt lide kanterne på sådan en butterdej, så det synes jeg bare er et plus. Nu skal den i ovnen igen i ca. 20 min. til butterdejen er puffet op og er blevet gylden.
Hak forårsløget fint og bland resten af ingredienserne til vinaigretten sammen, pisk det hele sammen og vinaigretten er færdig.
Når tærten er bagt færdig tages den ud af ovnen. Nu skal den vendes.  Læg en stor tallerken eller et fad over panden, hold den ene hånd på tallerknen og den anden om håndtaget på panden. I et snuptag vendes panden og tærten skulle nu gerne ligge fint på tallerknen med butterdejen nederest. Jeg blev rigtig tilfreds med resultatet og kommer helt sikkert til at lave den igen, men først skal jeg eksperimentere med den søde dessertudgave. 

2 kommentarer:

  1. Det lyder meget lækkert - han er fuld af gode idéer, ham Hugh!
    Elsebeth

    SvarSlet
  2. Hej Elsebeth
    Ja det er han da. Man kan ikke leve vegetatisk efter hans kogebog i ret lang tid tror jeg, men den er et super godt supplement. Nu er vi jo hellere ikke vegetarer, så det gør ikke noget for os, at maden i den ikke er helt godt skruet sammen i forhold til en vegetarisk diæt.
    Jeg har i øvrigt også set den samme tærte lavet med skarlotteløg, det så også rigtig godt ud.
    Venlig hilsen
    Lynne

    SvarSlet