- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 18. november 2012

Pandekager med risfyld og snyde champignon



Mine børn vil ikke spise champignon. Eller det tror de i hvert fald at de ikke vil. I denne vegetarret skovlede de dem i hvert fald indenbords. Tricket er at blende dem, før de steges på panden. Jeg har brugt samme trick i kødsauce, men der forsvinder de lidt i mængden. Her kommer champignonerne til deres ret og de giver en skøn umamismag. Det er nok de mest vellykkede fyldte pandekager jeg har fået lavet til dato. Både børn, mand og jeg selv var helt vilde med dem. Det er bestemt ikke en fedtfattig ret, men den kan sikkert sagtens konverteres til noget sundere med noget bouillon og mindre smør, men så garanterer jeg ikke for smagen, den sidder - som alle ved - i fløden..  

Opskrift:
6 pandekager af den hjemmebagte overbevisning (uden sukker)
2 dl. ris
200 g champignon
1stengel bladselleri
1 løg
1-2 tomater (vi havde kun én, men den kunne godt tåle en til)
2 dl. fløde
en sjat æblecidereddike
2-3 tsk. paprika
2 tsk. herbes de provence
salt og peber
ost til topping, en god gruyere eller anden fast ost er godt, men en pose revet ost virker også.

Til tomatsaucen:
1 ds. Hakkede flåede tomater
50 g smør
2 tsk. oregano
1 tsk. løgpulver
salt og peber

Kog risene efter anvisningen på pakken, de behøver ikke at blive kogt helt, men må gerne være lidt al dente. Jeg brugte yasminris. Mens risen koger bages pandekagerne, jeg laver altid lidt ekstra, som børnene kan få til dessert. Jeg plejer ikke at putte sukker i dem. Der kommer nok på, når de skal spises alligevel.
Rens og blend champignonerne, jeg blender dem ret fint, for at kunne snyde børnene, men hvis man gerne vil have lidt mere at bide i, kan man lade stykkerne være større. Snit bladselleri og løg og svits dem sammen på panden. Når løget er blevet klart tilsættes paprika og derefter champignon, som skal have lov til at smide væsken. Når vandet er dampet af tilsættes den kogte ris. Fløden tilsættes lidt af gangen. Risen suger ret meget, så man skal bruge mere, end man lige tror. Til sidst tilsættes herbes de provence og tomaterne, som skal afkernes og skæres i tern. Smag til med salt og peber. Tomatsaucen kan med fordel laves undervejs. Hæld alle ingredienserne i en lille gryde og lad den simre i 5-10 min.
Nu skal fyldet puttes i pandekagerne, de rulles omkring det og lægges i et ildfast fad. Tomatsaucen hældes over og der toppes med revet ost. De skal i ovnen i ca. 25-25 min. Til alt er gennemvarmt og osten er smeltet. Da alt fyldet er tilberedt, så betyder det egentlig ikke så meget, hvor længe de får. Jeg samlede dem med varmt fyld direkte fra panden. Faktisk stegte jeg først pandekagerne da de skulle fyldes og kunne lige nå at fylde og rulle én, mens den næste blev færdig på den ene side, men hvis man gerne vil have lidt mere ro på, så vil jeg anbefale at stege dem først.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar