- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

søndag den 19. august 2012

Blåbærroulade med hvid chokolade og konditorcreme



Jeg har rigtig længe gået og haft lyst til at lave roulade til Ulrik. Han har ofte talt om, at hans morfar tit lavede roulade til ham, da han levede. Jeg har prøvet det en enkelt gang tidligere, da jeg havde hjemkundskab på seminariet. Dengang blev jeg overrasket over hvor nemt det var. Derfor irriterer det mig også lidt, at jeg ikke har lavet det siden. Det er trods alt ved at være en 8-9 år siden. Heldigvis lykkedes det mig i forrige weekend. Vi skulle have gæster til brætspilsweekend og de skulle selvfølgelig spises af med noget godt. Jeg ville egentlig lave en hindbærroulade, men ak og ve, igen hindbær var at opdrive i den lokale brugs. Så måtte jeg tænke hurtigt. De havde en stor bakke blåbær, der så gode ud og så fandt jeg på at lave en roulade med konditorcreme, hvid chokolade og blåbær. 

Opskrift:
1 portion kagecreme
1/4 l piskefløde 
180 g hvid chokolade
nogle gode håndfulde blåbær

Bund
3 æg
2 tsk. vaniljesukker eller kornene af 1/2 vaniljestang
200 g sukker
130 g hvedemel
1 tsk. bagepulver
lidt lyst rørsukker

Start med at forberede cremen. Når cremen koges op i gryden brækkes den hvide chokolade i og smeltes sammen med cremen. Cremen stilles på køl. Cremen skal være helt kold, før den skal i kagen, så det er vigtigt at lave den i god tid. 
Til bunden beklædes en bradepande med bagepapir. Det er en god ide, at sætte en lille klat smør i hvert hjørne af bradepanden, og derefter trykke bagepapiret godt fast i smørret.  Så bliver det holdt godt fast og glider ikke rundt, når dejen hældes på. 
Del æggeblommer og hvider i hver sin skål. Hviderne piskes stive og sukkeret tilsættes lidt efter lidt. Hvis du bruger vaniljekorn, skal de i først. Ellers kan du bare tilsætte vaniljesukkeret sammen med det andet sukker. Vend æggeblommerne i. Sigt mel og bagepulver i og vend det forsigtigt i den luftige æggemasse. Hæld dejen ud på bagepladen og fordel den jævnt i et tyndt lag i et rektangel på ca. 30x40 cm. Jeg fik lavet den lidt for tyk og det gør den svær at rulle.   
Bages på den næstnedereste rille i ovnen i ca. 8 min. Imens den bager, kan du piske flødeskummet til kagecremen. Det skal blandes godt, så du får en ensartet masse og så har du konditorcremen. 
Når bunden er bagt gøres et rent viskestykke en anelse vådt. det skal vrides rigtig stramt, så det kun er fugtigt. Drys lidt sukker over kagebunden og læg viskestykket over. Oven på viskestykket lægges en kold bageplade og hele molevitten vendes på hovedet. Nu skal bagepapiret forsigtigt trækkes af. Hvis man gør det let fugtigt går det lettere. 
Smør konditorcremen ud over bunden i 1/2 cm. tykt lag. Drys et par håndfulde blåbær ud over cremen og nu skal kagen rulles. Hvis du har prøvet at lave hjemmelavede sushi, så har du teknikken. Brug viskestykket til hjælp. Rul stramt i starten og løsere, når du kommer til enden. Jeg kom til at rulle på den på langs, men den er nok lettere at få pæn, hvis man ruller fra den korte ende. Slutresultatet blev dog ganske godt og smagssammensætningen var lige som jeg havde forestillet mig. Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg laver den. 
Jeg havde en del creme til overs, som jeg frøs og dermed fik en lækker semifreddo. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar