- En blog om maden i vores liv -
Velkommen til vores spisekammer. Tak fordi du læser med. Hvis du ligesom os, elsker at eksperimentere i køkkenet, vil du sikket finde noget af interesse her.
Vi har i mange år gået passioneret op i fremstilling af mad og har ofte brugt nettet, til at finde frem til specielle opskrifter på dette og hint. Nu mente vi, at det var vores tur til at give noget tilbage.

God appetit
Lynne og Ulrik

onsdag den 15. februar 2012

Sukkersyltet laks

Vi købte en hel laks i går og skar en del bøffer af den. Halestykkerne delte vi mellem os, Ulrik er i gang med at koldryge sit og jeg sukkersyltede mit.

Sukkersyltning af laks er utrolig nemt og hurtigt.
1 spsk. salt pr. 500 g fisk
1 spsk. sukker pr. 500 g fisk
Peber efter smag - jeg brugte en del szechuan peber og en del rosenpeber.
Andre krydderrier efter smag - jeg brugte korianderfrø 

Da jeg brugte hele peberkorn og korianderfrø, kværnede jeg først dem i en kaffekværn. Kan også sagtens gøres i en morter, jeg er bare doven.
Derefter blandede jeg de knuste krydderier med salt og sukker. Strøede blandingen ud over laksestykket med lind hånd. Puttede laksen i en pose, klemme på og i køleskabet natten over. Man kan med fordel lægge noget ovenpå, så laksen bliver presset en anelse.
Den kan holde sig en uges tid i køleskab, men så længe får den nok ikke lov at blive liggende her :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar